``Det syns inte på dig att du mår dåligt´´

2017-03-08 // 14:54:00
Gud vad glad jag blir av alla fina kommentarer som jag har fått angående mitt senaste blogginlägg  på facebook osv, ni alla gjorde verkligen min dag! tusen tack!!
 
 
Något jag ofta får höra är `` det syns inte på dig att du mår dåligt´´. Psykisk ohälsa är olika för alla, vissa syns det på och andra inte, men betydligt fler än vad man vet av lever dagligen med det. 
 För mig är det mer än känsla jag har, en klump i magen och en ångest som man kan jämföra med den där ångesten man har dagen efter man har varit ut på krogen, varit för full, skämt ut sig och all ångern kommer på en och samma gång när man kommer ihåg allt man sagt eller gjort och man bara vill ta fram skämskudden. Den typen av känsla, fast dagligen utan anledning har jag. Det kallas generell ångest.
 
Men som alla andra har man bra dagar med, där allt flyter på och livet känns super. Men skillnaden är att när man lever med ångest och depression så kan man jämföra det med att man har en fylld bägare i sig, där allt negativt sammlas, och när man möts av ett motstånd som kan vara så litet som att en plan man har inte blir som man tänkt eller att man glömmer bort något viktigt, så rinner bägaren över och ens humör går från toppen till botten just det ögonblicket. Man förlorar all energi och blir nedstämd resten av dagen. Medans någon som inte har de problemen bara kan skaka av sig det och gå vidare.
Små saker kan bli så mycke större än vad det är, att någon till exempel inte säger hej kan leda till att man tror att den hatar en, man börjar tänka tillbaka på allt man sagt och gjort den människan. Inget man gör, säger eller tänker duger och man hamnar i en nedåt gående spiral som drar ned alling. Man blir sin egen största kritiker.
 
Jag har haft dagar när jag vaknar ledsen, allt är fel. Visar min pojkvän mig ett roligt klipp en sån dag så blev min reaktion att gråta istället för att skratta. För när bägaren är överfull och på gränsen att rinna över så ligger tårarna närmare än skrattet. Man fylls av en känsla av sorg utan grund. Men trotts det kan jag ändå fungera som männsika, jag kan fa på stan med vänner och skratta, åka till stallet och hälsa glatt på folk, fara på gymmet och träna på som ingenting. Men bara för att de inte syns fysiskt så finns det ändå där.
 
Därför vill jag även skriva detta. Att psykisk ohälsa kanske inte syns, men det finns. Alla som lever med psykisk ohälsa har olika problem och klarar av olika saker. Därför är det jätte viktigt med hur man bemöter folk. Alla har man olika strider i livet och det minsta vi kan göra är att vara snälla mot varandra.
 
Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
 
 
Kommentera här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar: